جرعه نوش ثقلین

ما جرعه نوش چشمه ی جاریّ کوثریم ... دلداده ایم ، شیعه ی زهرا و حیدریم ...

جرعه نوش ثقلین

ما جرعه نوش چشمه ی جاریّ کوثریم ... دلداده ایم ، شیعه ی زهرا و حیدریم ...

مشخصات بلاگ
جرعه نوش ثقلین
طبقه بندی موضوعی
پیوندها

۱۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۳ ثبت شده است

سخت است آه خـــــانه نشـــینی نـــــــورها

شــــیطان به روی منبــــــر و دورش جسورها

بیست و سه سال طی شده امــــا نداشتند

چشــــمی بـــرای دیـــدن خورشــــید، کورها

این ادعای فضل و شـرافت چه مضحک است

از نـســـل بـی اصـــــــالت زنــــده به گورهــا

حــــــالا به پــــــای قتل سلیمان نشسته اند

در بـــــازی زمــــانه ‌ی نـــــــــــامـــــرد مورها

حـــــــــالا که وقت، وقتِ دفاع از ولایت اسـت

خــــــــــالی شده ست معرکه ها از حضورها

دیگر اســــاس ظلــــم و تبــــــــاهی بنا شده

بر پــــــــــایه‌ ی خـــــــــــیانت زرهــا و زورهــا

بســــــــتند دســـــــت مـــــرد خدا را حقیرها

یعنی شکسته قــــــــــامت صبر و غــــــرورها

با دست بســـــته در دل کوچه چه می کشید

بســـــتند روی فــــــــــاطمـــــه راه عـــــبورها

از بـــی کسی او در و دیـــــــــوار نـــــــاله کرد

انگار نیـــــــــــــزه رفتـــــــه به قلب صـــــبورها

در بین کوچـــــه هـای مــــــــدینه مگر چه شد

لطمه زنـان به چـــــــهره رســــیدند حــــــورها

سیلی به روی عصمت حق! نه دگر بس است

صــــــاحب عـــــزا نشسته! خــــــدای غیورها

بالای قــــــبر محسن شش مـــــاهه، مــادری

چـــشم انتــــظار لحظه‌ ی ســـــرخ ظهور، آه

یوسف رحیمی 

  • گل نرگس

با نام خداوند عالی اعلی

فواید گریه ی کودک

 

امام صادق (علیه السلام) :
اى مفضل! از منافع گریه کودکان نیز آگاه باش . بدان که در مغز کودکان رطوبتى است که اگر در آن بماند بیماری ها و نارساییهاى سخت و ناگوار به او رساند؛ مانند نابینایى و جز آن.

گریه آن رطوبت را از سر کودکان سرازیر و بیرون مى کند و بدین وسیله سلامتى تن و درستى دیده ایشان را فراهم مى آورد.

پدر و مادر از این راز آگاه نیستند و مانع آن مى شوند که کودک از گریه اش سود ببرد. اینان همواره در سختى مى افتند و مى کوشند که او را ساکت کنند و با فراهم کردن خواسته هایش از گریه بازش دارند، ولى نمى دانند که گریه کردن به سود اوست و سرانجام نیکى پیدا مى کند. بدین ترتیب چه بسا که در اشیا، منافعى نهفته باشد که معتقدان به اهمال و بى تدبیرى در کار عالم از آن غافل اند و اگر مى دانستند، هیچ گاه نمى گفتند که فلان چیز بى ثمر است ؛ زیرا آنان از اسباب و علل آگاه نیستند.

  • گل نرگس

 

منشأ زلزله چیست؟

آیت الله مجتهدی تهرانی

Flash Required

Flash is required to view this media. Download Here.

  • گل نرگس

با نام خداوند عالی اعلی

چهارمین شب عزاداری در حسینیه امام خمینی  - فاطمیه ۱۴۳۵

حجت الاسلام مسعود عالی

امیر مؤمنان علی ـ علیه السلام ـ فرمود:


«مَا الْمُجاهِدُ الشَّهیدُ فی سَبیلِ اللهِ بِاَعْظَمِ اَجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ، لَکادَ الْعَفیفُ اَنْ یکُونَ مَلَکاً مِنَ الْمَلائِکَهِ؛

مجاهدی که در راهِ خدا شهید شود پاداش او بیشتر از کسی نیست که بتواند کار حرامی را انجام دهد ولی عفّت بورزد، حقّاً شخص عفیف و پاکدامن نزدیک است فرشتهای از فرشتگان گردد.»


  • گل نرگس

با نام خداوند عالی اعلی

آیت الله عبدالله جوادی آملی در تفسیر آیه "یرثنی و یرث من آل یعقوب " با مطرح کردن حدیثی که توسط آن به صدقه بودن فدک و در نتیجه به ارث نرسیدن آن به حضرت طاهره صدیقه (س) احتجاج شده است، این حدیث را جعلی دانست و در ادامه بحث خود به ارایه ادله‌ای در باب رد این ادعا پرداخت ...

مشاهده ی متن و دریافت فایل صوتی

  • گل نرگس

بنام خدا

حکمت 31 نهج البلاغه 

کسى از امام ، مفهوم ایمان را پرسید و حضرتش فرمود :

ایمان ، تکیه بر چهار پایه دارد : صبر ، یقین ، عدل ، و جهاد .

صبر نیز بر چهار پایه استوار است :

شوق ، هراس ، زهد ، و انتظار . آن که اشتیاق بهشت یابد ، شهوتهایش به سردى گراید ، آن که از آتش بهراسد ، از محرمات دورى کند ، آن که در دنیا زهد ورزد ، مصیبتها را ساده انگارد ، و آن که مرگ را منتظر باشد ، در نیکیها شتاب کند . 

یقین نیز بر چهار پایه استوار است :

بینش هوشمندانه ، تاویل حکمت ، پندگیرى از اعمال ، و سنت نسلهاى پیشین .

آن که با بینش و هوشمندى دیده بگشاید ، حکمت را نمایان بیند ، و او که حکمت نمایانش شود ، عبرت را بشناسد ، و کسى که به درستى عبرت را بشناسد ، بدان ماند که با نسلهاى گذشته در تاریخ حضور دارد . 

عدل نیز بر چهار پایه استوار است :

فهمى ژرف ، دانشى عمیق ، حکمى برجسته ، و حکمتى ریشه دار . آن که بفهمد ، به ژرفاى دانش راه یابد ، و هر که بدان ژرفا رسد ، از زلال سرچشمه‏هاى قانون بجوشد ، و هر که چنین ژرف اندیشى و بردبارى و متانتى یابد ، در جریان کارش به تفریط نگراید و به گونه‏اى ستایش انگیز در میان مردم بزید . 

و جهاد بر چهار پایه تکیه دارد :

امر به معروف ، نهى از منکر ، صداقت در هر جایگاهى ، و دشمنى با فاسقان . هر که به معروف امر کند ، مومنان را پشتوانه‏ى محکمى باشد ، و آن که از منکر نهى کند ، منافقان را بینى بر خاک مالد ، و کسى که در هر صحنه با صداقت حضور یابد ، بى تردید تعهد و مسئولیت خود را انجام دهد ، و کسى که فسق پیشگان را دشمن دارد و براى خدا خشمگین شود ، خدا نیز در حمایت او به خشم آید و در روز قیامت خشنودش کند .

کفر را نیز چهار پایه است :

کاوش پرتکلف ، درگیرى و جدل ، زنگار درون ، و موضع‏گیرى متضاد با حق هر که بى‏جهت کند و کاو کند ، به حق نگراید ، و کسى که بر مبناى جهل ، کشمکش بسیار کند ، حق نابینیش تداوم یابد ، و آن که به این دلیل ، دلش زنگار بندد ، زشتى در نگاهش زیبا و زیبایى زشت بنماید و مست گمراهى شود ، و سرانجام کسى که با حق در ستیز قرار گیرد ، راههاى حرکتش به تنگناها بینجامد و جریان کارش دشوار و پیچیده شود و در ادامه‏ى راه به بن‏بست رسد . 

شک نیز تکیه بر چهار پایه دارد :

درگیرى بى‏منطق ، هراس ، آمد و شد بیهوده ، و سرسپردگى . کسى که درگیرى بى‏منطق را روش گیرد ، شبش به روز نینجامد ، و چنین شب‏زده‏ى هراسناک آینده ، به واپس گراید ، و هر آن که در کژ راهه‏ى شک آمد و شد کند ، لگد کوب شیاطین شود ، و چنین تبه روزى که خود را به دشمن سپارد ، جز تباهى دنیا و آخرت نصیبى نبرد ..

  • گل نرگس

بنام خدا

عدم توجه به تمجید دیگران

 روایتی از امام محمد باقر (علیه السلام ) به جابر جعفی ـ که از اصحاب بسیار خوب حضرت بوده است :

وَ اعْلَمْ‏ بِأَنَّکَ‏ لَا تَکُونُ‏ لَنَا وَلِیّاً حَتَّى لَوِ اجْتَمَعَ عَلَیْکَ أَهْلُ مِصْرِکَ وَ قَالُوا إِنَّکَ رَجُلُ سَوْءٍ لَمْ یَحْزُنْکَ ذَلِکَ وَ لَوْ قَالُوا إِنَّکَ رَجُلٌ صَالِحٌ لَمْ یَسُرَّکَ ذَلِکَ وَ لَکِنِ اعْرِضْ نَفْسَکَ عَلَى کِتَابِ اللَّهِ فَإِنْ کُنْتَ سَالِکاً سَبِیلَهُ زَاهِداً فِی تَزْهِیدِهِ رَاغِباً فِی تَرْغِیبِهِ خَائِفاً مِنْ تَخْوِیفِهِ فَاثْبُتْ وَ أَبْشِرْ فَإِنَّهُ لَا یَضُرُّکَ مَا قِیلَ فِیکَ وَ إِنْ کُنْتَ مُبَایِناً لِلْقُرْآنِ فَمَا ذَا الَّذِی یَغُرُّکَ مِنْ نَفْسِک ... 1

بدان ای جابر، که تو ولیّ و هم ردیف ما نمی‌شوی، تا زمانی که اگر تمام اهل شهرت جمع شوند و بگویند جابر مرد بدی است ناراحت و غمگین نشوی و اگر همه بگویند جابر مرد خوبی است مسرور و خرسند نشوی ولیکن خودت را با قرآن وفق بده و بر آن عرضه بدار که اگر راه تو راه قرآن باشد و هر چه جلوگیری نموده تو ترک می‌کنی و هر چه دستور داده تو انجام می‌دهی و از هر چه قرآن ترسانده است می‌ترسی، پس ثابت قدم باش و بر تو مژده باد به چنین حالی؛ زیرا گفتار مردم، هیچ سود و ضرری برای تو ندارد و اگر رفتار تو برخلاف قرآن باشد، پس چه چیز می‌تواند تو را مغرور کند و گول بزند.

  • گل نرگس

با نام خداوند عالی اعلی

امام هادی(علیه السلام) هنگام زیارت امیر مؤمنان (علیه السلام) فرمود: 

السَّلامُ عَلَیکَ یا وَلِی اللَّهِ أَنتَ أَوَّلُ مَظلُومٍ وَ أَوَّلُ مَن غُصـِبَ حَقَّهُ صَبَرتَ وَ احتَسَبتَ حَتَّى أَتَاکَ الیقِـین‏؛

سلام بر تو ای ولی خدا،  تو نخستین مظلومی و نخستین کسی بودی که حقش را غصب کرده اند. شکیبایی ورزیدی و به صبر خویـش پاداش جستی تا  مرگ تو را دریافت.

الکافی ج4 ص569

مولای جوان بگو که پیری سخت است     بر مردم بی وفا امـیری سخت است

خون شــــد جگر صـــــبر میان کوچه     در او‌ج دلاوری اســــیر‌ی ‌سخت است 

  • گل نرگس

الا لعنة الله علی القوم الظالمین

 

با پا زدند بر در و در را صدا زدند ...

بی اطلاع آمـــده و بی هوا زدند ...

دیدند چون حـریف نبردش نمی شوند ...

دستش طناب بسته به او پشت پا زدند ...

یک عده جاهل متجاهر به فسق هم ...

لب تشنه آمــدنـد ولی آب را زدند ... !

یکدسته مس که رنگ طلا هم ندیده اند ...

تهمت به بی کفایتــــی کیـــمیا زدند ...

با جمع نامنظمشان سـنگریزه ها ...

سیلی به روی مادر آیینه ها زدند ...

شیطان پرست های به ظاهر خدا پرست ...

حتی تـو را برای رضـــای خــدا زدند ... !

تحـریف کرده اند تـــــرا تازیانه ها ...

از بس که حرفهای تو را نا به جا زدند ...

حالا که می شود اگر آن سالها نشد ...

پرسیدن همین که شما راچرا زدند؟ ...

شاعر: رضا جعفری 

  • گل نرگس

با نام خداوند عالی اعلی

معرّفی کتاب

 

نام کتاب: اسرار غدیر

موضوع: گزارش تحلیلی از واقعه غدیر خم

نویسنده: محمد باقر انصاری

ناشر: انتشارات تک

تعداد صفحات 379:

خلاصه کتاب:

این کتاب شامل 10 بخش است:

در بخش اول به بررسی وضع جامعه اسلامی در آن روزگار پرداخته می شود و کیفیت وقوع جریان غدیر قبل و بعد از آن پرداخته شده است.
در بخش سوم به توطئه های منافقین و بر نامه ریزی های ضد اسلامی آنها در جریان غدیر پرداخته می شود.
در بخش چهارم به محتوای خطبه و ریزه کاریهای گفتاری و نکات لطیف اشاره شده در ضمن خطبه پرداخته می شود .
در بخش پنجم کتاب به استدلالهای علمی در مورد سند و همچنین رجال روایت کننده حدیث غدیر پرداخته می شود.
در بخش ششم و هفتم کتاب متن عربی و ترجمه فارسی خطبه مورد بررسی قرار می گیرد.
در بخش هفتم پژوهشی در اهداف خطبه غدیر ارائه شده و درباره بیعت غدیر بررسی دقیقی به عمل آمده است.

در بخش نهم پیرامون اهمیت عید و جشن غدیر و چگونگی انجام آن سخن رفته است.

در بخش دهم موضوع غدیر به بیان معصومین علیهم السلام، صحابه، اقرار دشمنان، شعرا آمده و نیز فرازهایی از زیارات امیرالمؤمنین ارائه شده است.

در پایان منابع واقعه غدیر به روایت شیعه و اهل سنت آمده است

دریافت فایل(pdf)

  • گل نرگس