جرعه نوش ثقلین

ما جرعه نوش چشمه ی جاریّ کوثریم ... دلداده ایم ، شیعه ی زهرا و حیدریم ...

جرعه نوش ثقلین

ما جرعه نوش چشمه ی جاریّ کوثریم ... دلداده ایم ، شیعه ی زهرا و حیدریم ...

مشخصات بلاگ
جرعه نوش ثقلین
طبقه بندی موضوعی
پیوندها

با نام خداوند عالی اعلی

سوال – بعضی از افراد می گویند که اگر ما برای حضرت عزرائیل (علیه السلام) نماز یا کار خیری هدیه کنیم ، قبض روح ما آسان تر می شود . آیا صحت دارد یا خیر ؟

پاسخ –

من هم این مسئله را در جاهایی شنیده ام .

در واقع یعنی یک جوری باب دوستی را با حضرت عزرائیل (علیه السلام) باز کنید که او هم مراعات کند . حضرت عزرائیل (علیه السلام) ملک مقرب الهی است و عقل محض است .

هیچ جهالت و خطایی در او وجود ندارد .

به تعبیر قرآن هیچ عصیان و معصیت الهی ایشان ندارد .

هرکدام از ملائک یک حدی دارند که نه بالاتر می روند و نه پایین تر می آیند .

این تعبیر قرآن از زبان ملائک است که هیچ ملائکی نیست مگر اینکه مقام او معلوم است .

بنابراین هدایای ما زیاد به درد آنها نمی خورد .

اینطور نیست که بتواند او را ارتقاء مقام داده و یا کمبودی را از او جبران کند .

من در روایات این مسئله را که هدیه به حضرت عزرائیل (علیه السلام) بکنید ندیده ام .

اما یک چیزی است که به درد ما می خورد و در روایات هم آمده ، آن هم سلام و درود به ملائکه است .

در دعای سوم صحیفه ی سجادیه نحوه ی درود و سلام به ملائکه فرستادن و اینگونه ارتباط برقرار کردن با آنها را به ما یاد داده است .

البته این سلام و درود و رفاقت باعث نمی شود که او برای ما استثناء قائل شود .

او به عدل الهی و همانگونه که باید ، قبض روح می کند . این سلام و درود و ارتباط باعث می شود که ما با عالم ملکوت انس بگیریم. این انس با عالم ملکوت و توجه بیشتر برای لحظه ی مرگ خیلی موثر است .

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود :

شبی که من را به معراج بردند ، ملکی را دیدم که به چپ و راست توجهی نداشت .

و فقط متوجه کار خود بود . ازجبرائیل پرسیدم که او کیست ؟

گفت ملک الموت است و مشغول قبض روح می باشد .

خواستم با او صحبت کنم . نزد او رفته و پرسیدم آیا همه ی انسان ها را تو قبض می کنی ؟

گفت بله .

چون ملائک زیردست حضرت عزرائیل (علیه السلام) هم به دستور او کار می کنند .

پیامبر فرمود : گفتم همه جا حاضر هستی ؟

گفت بله . دنیا نزد من مانند سکه ای است در دست کسی که هرطرف بخواهد آن را می گرداند و می بیند .

هیچ خانه ای در دنیا نیست مگر آنکه روزی پنج بار من داخل آن بشوم .

در برخی از روایات دیگر آمده که هنگام نماز حضرت عزرائیل سرکشی می کند .

وقتی که یکی از اهل خانه را قبض روح کردم و بقیه گریه می کنند .

به آنها می گویم برای چه کسی گریه می کنید ؟

بخدا قسم عمر او به پایان رسیده بود و تمام روزی خود را از دنیا دریافت کرده بود . پرودگارش او را فراخواند و او دعوت حق را لبیک گفت .

اگر می خواهید گریه کنید برای خود گریه کنید، که یک چنین روزی را شما هم در پیش خواهید داشت .

من مکرر به شما سرزده و زمانی که اجل یکی از شما فرا برسد شما را قبض روح می کنم .

این پیام حضرت عزرائیل (علیه السلام) بود که به هرخانه ای سرکشی می کند . انشاء الله ما این پیام را بگیریم .

منبع الکترونیکی

  • ۹۳/۱۱/۰۶
  • گل نرگس