الإمامُ الصّادقُ علیهالسلام :
إنّالإیمانَ عَشْرُ دَرَجاتٍ بِمَنزِلَةِ السُلَّمِ ، یُصْعَدُ مِنهُ مِرْقاةً بَعدَ مِرْقاةٍ ،
ایمان مانند نردبانى است که ده پله دارد و پلههاى آن یکى پس از دیگرى پیموده مىشود .
فلا یَقُولَنَّ صاحبُ الاثنَینِ لِصاحِبِ الواحدِ : لَستَ على شَیءٍ ، حتّى یَنْتهیَ إلى العاشِرِ . فلا تُسْقِطْ مَن هُو دُونَکَ فیُسْقِطَکَ مَن هُو فَوقَکَ ،
پس کسى که در پله دوم است نباید به آن که در پله اول است بگوید تو چیزى نیستى تا برسد به آن که در پله دهم است (او هم نباید به پایینتر خود چنین سخنى بگوید) . آن را که در پله پایینتر از تو قرار دارد نینداز که بالاتر از تو نیز تو را مىاندازد .
وإذا رأیتَ مَن هُو أسْفَلُ مِنکَ بدرجةٍ فارْفَعْهُ إلیکَ برِفْقٍ ، ولا تَحْمِلَنَّ علَیهِ ما لا یُطیقُ فَتَکْسِرَهُ ، فإنّ مَن کَسَرَ مؤمنا فعلَیهِ جَبْرُهُ .
اگر دیدى کسى یک پله از تو پایینتر است با مهربانى و ملایمت او را به طرف خود بالاکشان و فراتر از توانش بارى به دوش او مگذار که او را مىشکنى . و هر کس مؤمنى را بشکند باید شکستگى او را درمان کند .
الکافی : 2 / 45 / 2 منتخب میزان الحکمة : 58
عیب جوئی
از
این رو امیر مؤمنان علیه السّلام فرمود:
لیکن
أبغض النّاس إلیک و أبعدهم منک أطلبهم لمعائب النّاس.
باید دشمنترین مردم نزد تو و دورترین آنها از تو کسانى باشند که بیشتر در صدد یافتن خطاهاى مردم هستند.
2. بىاعتنایى به عیبجویان:
راه دیگرى که
براى جلوگیرى از اشاعه فحشاء وجود دارد بىاعتنایى به کسانى است که مىخواهند با
شایعه پراکنى و عیبجویى از دیگران از قبح و زشتى گناهان بکاهند و آن را در نظر
مردم بىاهمیّت جلوه دهند.
عیب جوئی
عیب
زدایی آری عیب جویى نه
فرق میان این
دو بسیار ظریف و لطیف است زیرا عیب جویى و عیبزدایى به حسب ظاهر هر دو با یادآورى
و بازگو کردن عیوب همراه است، ولى اوّلى با انگیزه تحقیر و تنقیص ذکر مىشود و
دومى به قصد خیر خواهى و اصلاح، اولى با دشمنى و خصومت و دومى با دلسوزى و نصیحت
توأم است.
با نام خداوند عالی اعلی
محبوبترین مخلوقات الهی چه کسانی هستند؟
از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است که خداوند به حضرت موسی(علیه السلام) وحی کرد:
ای موسی! مخلوقی محبوبتر از بندگان مؤمن خود نیافریده ام. او را گرفتار بلا و مصیبت می سازم چون خیر او در آن استدو اگر عافیت به او می دهم باز هم خیر او در آن است و شرّ را از او بازمی دارم برای این که خیر او در آن است و من می دانم که صلاح او در چیست.
پس مؤمن باید بر بلای من صبر کند و بر نعمتهای من شاکر و به قضای من راضی باشد. اگر به رضای من عمل و امر مرا اطاعت کند، او را در زمرهٴ صدیقین قرار می دهم؛
«یا موسی بن عمران: ما خلقت خلقاً أحبّ إلىّ من عبدى المؤمن فإنّى إنّما أبتلیه لما هو خیر له واُعافیه لما هو خیر له وأزوى عنه ما هو شرّ له لما هو خیر له وأنا أعلم بما یصلح علیه عبدى، فلیصبر علی بلائى ولیشکر نعمائى ولیرض بقضائى، أکتبه فى الصّدیقین عندى إذا عمل برضائى وأطاع أمرى».
یکـی درد و یکــی درمـــــان پسندد
یکی وصـل و یکــی هجـران پسندد
من از درمان و درد و وصل و هجـران
پســندم آنچه را جـــانـــان پسندد
برگرفته از کتاب حماسه و عرفان،حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی،ص254
خرافات آخر ماه صفر
سوال:
چند سالى است در شب اول ماه ربیعالاول حرکتى در بعضى مساجد باب شده است شائبه بدعت و یا ترویج نوعى خرافه در آن مىرود، ماجرا از این قرار است که :
در شب اول ماه ربیعالاول از حدود نیمهشب تا اذان صبح افرادى که غالباً خانمها هستند با در دست داشتن شمع پشت درب مساجد مراجعه و با کوبیدن به درب مساجد و خواندن اذکارى توسل جسته و حاجات خود را طلب مىنمایند،البته این عمل را تا هفت مسجد ادامه مىدهند و خصوصاً این حال توسل در هنگام اذان صبح به اوج خود مىرسد و معتقد هستند بدینوسیله اتمام ماه صفر و آمدن ماه ربیعالاول را خبر مىدهند نظر حضرتعالى در این باره چیست؟
جواب :
عمل مذکور مستند روایى ندارد و شیوهاى قابل تأیید نیست. اگر چه اصل اذکار و ادعیه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسندیدهاى است،لکن اشکال در شیوه عمل به نحو یاد شده است، آقایان علماى اعلام (دامت افاضاتهم) و مؤمنین (ایدهم الله تعالى) با پند و اندرز و موعظه و نصیحت از رواج چنین رفتارهایى که چه بسا ممکن است منتهى به وَهْن مذهب گردد، جلوگیرى نمایند.