جرعه نوش ثقلین

ما جرعه نوش چشمه ی جاریّ کوثریم ... دلداده ایم ، شیعه ی زهرا و حیدریم ...

جرعه نوش ثقلین

ما جرعه نوش چشمه ی جاریّ کوثریم ... دلداده ایم ، شیعه ی زهرا و حیدریم ...

مشخصات بلاگ
جرعه نوش ثقلین
طبقه بندی موضوعی
پیوندها

۱۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است

با نام خداوند عالی اعلی

هدیه حاج حسنعلی نخودکی اصفهانی به امام راحل (ره)

 

ازحضرت آیت‌الله آقا موسی شبیری زنجانی نقل شده است که:

در سفری که امام خمینی(ره) و پدرم برای زیارت به مشهد مقدس رفته بودند امام درصحن حرم امام رضا (ع) با سالک الی الله حاج حسنعلی نخودکی مواجه می شوند.

امام امت (ره) که در آن زمان شاید درحدود سی الی چهل سال بیشتر نداشت وقت را غنیمت می شمارد و به ایشان می گوید با شما سخنی دارم.

حاج حسنعلی نخودکی می گوید: من درحال انجام اعمال هستم، شما در بقعه حر عاملی (ره) بمانید من خودم پیش شما می آیم.

بعد از مدتی حاج حسنعلی می آید و می گوید چه کار دارید؟

  • گل نرگس

بانام خداوند عالی اعلی

دعایی که آیت‌الله بهجت خواندن آن را به رهبر انقلاب توصیه کردند

به مناسبت فرارسیدن ایام سالگرد رحلت عالم ربانی، فقیه عالیقدر و عارف روشن ضمیر حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ محمدتقی بهجت قدس‌الله‌نفسه‌الزکیه، پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR  توصیه‌ای از ایشان به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای خواندن یکی از ادعیه را منتشر می‌کند.

رهبر انقلاب در دیدار با اساتید، فضلا و طلاب نخبه‌ی حوزه علمیه قم در تاریخ ۱۳۸۹/۸/۲ در ذیل شرح حدیثی، توصیه‌ی مرحوم آیت‌الله بهجت را برای خواندن دعای «یا الله یا رحمان یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک» بیان کردند و فرمودند:

مرحوم آقای بهجت (رضوان الله تعالی علیه) میفرمودند این دعا را زیاد بخوانید:

« یا الله یا رحمان یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک ».

ممکن بود یک اشکال مقدّری وجود داشته باشد، ایشان به آن هم جواب می‌داد.

ممکن بود کسی بگوید وقتی میگوئیم « ثبت قلبی علی دینک»، ما که دینمان درست است، منطقی است، مستحکم است، این برای آن طبقات پایین است.

ایشان میفرمود در هر طبقه‌ای که دل انسان و ایمان انسان و دینداری انسان هست، تنزل از آن طبقه، برگشت است.

«ثبت قلبی علی دینک» یعنی دین را در همان طبقه‌ی عالی نگه دار و تثبیت کن. اگر این شد، آن وقت زندگی میشود شیرین، مرگ هم مرگ راحت  . یکی از مشکلات اساسی ماها، مشکل مردن است.

امام سجاد (علیه السلام) به خداوند متعال عرض میکند:

«امتنا مهتدین غیر ضالین، طائعین غیر مستکرهین غیر عاصین».

خب، انسان در همه ‌ی طول عمر در طریق هدایت بوده، اما باز امام دعا می کند که:

«امتنا مهتدین غیر ضالین، طائعین غیر مستکرهین غیر عاصین»؛

معلوم میشود خطرناک است.

حکم مستوری و مستی همه بر عاقبت است

 کس ندانست که آخر به چه حـالت برود


فایل صوتی این بیانات و متن کامل آن را از اینجا دریافت کنید

دانلود گزیده صوت

  • گل نرگس

با نام خداوند عالی اعلی

دعای امام جواد (علیه السلام) در حق امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

از جمله ادعیه ای که ( به عنوان تعقیبات نماز) سفارش به خواندن  آن بعد از هر نمازشده :

وَ قَالَ ع‏ إِذَا انْصَرَفْتَ مِنْ صَلَاةٍ مَکْتُوبَةٍ فَقُلْ-

امام محمّد تقى علیه السّلام فرمود:

هنگامى که از نماز واجب فارغ شدى این دعا را بخوان:

رَضِیتُ بِاللَّهِ رَبّاً وَ بِالْإِسْلَامِ دِیناً وَ بِالْقُرْآنِ کِتَاباً وَ بِمُحَمَّدٍ نَبِیّاً وَ بِعَلِیٍّ وَلِیّاً وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ وَ- عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ- وَ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ وَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ أَئِمَّةً ..

اللَّهُمَّ وَلِیَّکَ الْحُجَّةَ فَاحْفَظْهُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ وَ عَنْ یَمِینِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ وَ مِنْ فَوْقِهِ وَ مِنْ تَحْتِهِ وَ امْدُدْ لَهُ فِی عُمُرِهِ وَ اجْعَلْهُ الْقَائِمَ بِأَمْرِکَ الْمُنْتَصِرَ لِدِینِکَ وَ أَرِهِ مَا یُحِبُّ وَ تَقَرُّ بِهِ عَیْنُهُ فِی نَفْسِهِ وَ فِی ذُرِّیَّتِهِ- وَ أَهْلِهِ وَ مَالِهِ وَ فِی شِیعَتِهِ وَ فِی عَدُوِّهِ وَ أَرِهِمْ مِنْهُ مَا یَحْذَرُونَ وَ أَرِهِ فِیهِمْ مَا یُحِبُّ وَ تَقَرُّ بِهِ عَیْنُهُ وَ اشْفِ بِهِ صُدُورَنَا وَ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِین‏ .

من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏1 ؛ ص327

ترجمه :

راضیم بخداوندى که پروردگار عالمیان است ..  

و خشنودم به اینکه اسلام دین من است  ..

و قرآن کتاب من  ..

و محمّد صلى اللَّه علیه و آله پیغمبر من است  ..

و على امام اوّل و ولىّ اللَّه است ..

و ائمّه معصومین امامان منند ..

 

توجه :

(بترتیبى که اسامى مبارکشان گذشت. البتّه حضرت صاحب الأمر را نام نبرده- نه در این کتاب و نه در کتابهاى دیگر خود، ظاهرا صدوق- رحمه اللَّه- بردن نام آن حضرت را جایز نمیدانسته، البته اخبار و احادیث صحیحه مبنى بر نهى وارد شده است)

 

بار خدایا ولىّ تو که بر خلائق حجّت است او را از پیش رو و از پشت سر او از سوى راست و از سوى چپ و از بالاى سر و از زیر پا و از تمام جهات حفظ فرما ..

و عمر آن حضرت را طولانى فرما ..

و او را قائم به امر خویش ساز ..

که به امر تو قیام نماید،

و چنان کن که دین تو را نصرت و یارى دهد ..

و آنچه محبوب آن حضرت است به او بنما،

و چنان کن که چشم او را روشن کنى ..

و او را خوشحال گردانى در امر خودش و در مورد ذرّیه آن حضرت و اهل او و مال او ..

و در مورد شیعیانش که با ظهور آن حضرت در رفاه و عیش گذرانند ..

و دشمنان آن حضرت جملگى مغلوب او شوند ..

و به دشمنان او از آن حضرت آنچه را که از آن مى‏ترسند بنما،

و از دشمنان آن حضرت آنچه را که محبوب او باشد به آن حضرت بنما ..

و نیز آنچه را که سبب سرور او شود،

و سینه‏ هاى ما و گروهى را که مؤمن باشند شفا کرامت فرما).

ترجمه من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏1 ؛ ص512 - 513

  • گل نرگس

به نام خداوند همه مِهر مِهر وَرز

اَلَّذِینَ وَصَفَهُمُ اللهُ فی کِتابِهِ بِأُنَّهُمْ یُقُولوُنَ بِأْلسِنَتِهِم ما لَیْسَ فی قُلوبِهِم ..

همانان که خداوند در وصف شان در کتاب خود فرموده: «به زبان مى ‏گویند آن را که در دل ‏هایشان نیست

وَ کَثرَةِ اَذاهُم لی غَیرَ مَرَّةٍ حَتّی سَمَّونی أُذُناً وَ زَعَمُوا أَنِّی کَذالِکَ ...
و نیز از آن روی که منافقان، بارها مرا آزار رسانیده اند تا بدان جا که مرا اذن (سخن شنو و زود باور) نامیده اند، به خاطر همراهی افزون و تمایل و پذیرش علی از من و توجه ویژه من به او و فکر می کنند من چنین هستم.
حَتّی اَنزَلَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ فی ذالِکَ (وَمِنْهُمُ الَّذِینَ یُؤذُونَ النَّبیَّ وَ یَقُولُونَ هُوَ اُذُنٌ قُل اُذُنُ - عَلَی الَّذینَ یَزعَمونَ اَنَّهُ اُذُنٌ - خَیرٍ لَکُم) ...

تا بدانجا که خداوند آیه ای فرو فرستاد: و از آنان اند کسانی که پیامبر خدا را آزرده و گویند: او سخن شنو و زود باور است. بگو: آری، او سخن شنوست، علیه آنان که گمان می کنند او تنها سخن می شنود: لیکن به خیر شماست.

  • گل نرگس

 مى فرماید:   و من یتق اللّه ..

 و هـر کـس از محرمات الهى به خاطر خدا و ترس از او بـپـرهـیـزد، و حـدود او را نـشـکـنـد، و حـرمـت شـرایـعـش را هـتـک نـنـمـوده، بـه آن عـمل کند .

  • گل نرگس
  • گل نرگس



  • گل نرگس

عشق در واژه نمیگنجد و معنا نشود

عــــاشقی با اگر و شـاید و اما نشود

شرط اول قدم آن است که مجنون باشی

هــرکسی در به در خــانه ی لیــلا نشود

دیر اگر راه بیفتیم به یوسف نرسیم

ســــر بــازار که او منتظر ما نشود

لذت عشق به این حس بلاتکلیفی است

لطف تو شـــــاملم آیا بشــود یا نشــود                                   

من فقط روبروی گنبد تو خم شده ام

کمرم غـــیر درِ خــانه ی تو تا نشود

هر قدر باشد اگر دور ضریح تو شلوغ

من نــدیدم که بیایــد کسی و جــا نشود

بین زوار که بــاشم کرمت بیشــتر است

قطره هیچ است اگر وصل به دریا نشود

امن تر از حـرمت نیست همان بهتر که

کودک گــم شده در صــحن تو پیدا نشود

دردهــــایم به تو نزدیک ترم کرده طبیب

حرفم این است که یک وقت مداوا نشود 

 بهتر از این که کسی لحظه ی پابوسی تو

نفس آخــــــر خــود را بکشد ، پــــا نشود؟

طوری افـــتاده گره بر دل بی تــــاب دخیل

که به جز دست تو با دست کسی وا نشود

لحظه ی واشدن سفره ی حاجات شنید

هرکه از جــــانب تو پاسخی‌‌‍، الا نشود

آخرش بی برو برگرد مرا خواهی کشت

عــــاشقی با اگر و شــــاید و امــا نشود

دریافت فایل تصویری

  • گل نرگس
  • گل نرگس

با نام خداوند عالی اعلی

عارفانه هایی از حاج اسماعیل دولابی

دزدی به مزرعهای رفت و جوالی را همراه خود برد.

اوّل مقداری کدو حلوایی و هندوانه و خربزه در جوال ریخت، بعد مقداری سیب و سیب زمینی و بادمجان و خیار، و روی آن مقداری سبزیهای مختلف مثل تره و ریحان، درِ جوال را بست و آماده‌ی فرار شد.

ناگهان صاحب مزرعه با نوکرهایش رسیدند.

نوکرها دزد را گرفتند و به درختی بستند و از ارباب پرسیدند با او چه کنیم.

ارباب دستور داد هر چه داخل جوال است، یکی یکی بیرون بیاورند و به سر دزد بزنند.

و نوکرها مشغول شدند و سبزیهای لطیف را که روی جوال بود یکی یکی برداشتند و به سر دزد میزدند، ولی دزد گریه میکرد و میگفت

اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا خَیْراً :

خدایا آخر و عاقبت کارهای ما را ختم به خیر کن

چون میدانست آخر کار چیزهایی مثل کدوحلوایی و هندوانه و خربزه را که اوّل در جوال ریخته، بر سرش خواهند زد.  

در آخرت هم همان چیزهایی را باید متحمّل شویم که در دنیا در جوالمان ریختهایم.

البته دوست اهل بیت علیهمالسّلام ته جوالش سوراخ است و عملی را، چه صالح و چه ناصالح، ذخیره نمیکند.  

همانطور که امیرالمؤمنین علیهالسّلام بر کفن سلمان با انگشت نوشتند:

«وَفَدْتُ عَلَی الْکَریمِ بِغَیْرِ زادٍ           مِنَ الْحَسَناتِ وَ الْقَلْبِ السَّلیمِ»

(بدون زاد و توشهای از کارهای خوب و قلب سلیم بر خدای کریم وارد شدم.) 

سیّئات را استغفار میکند:

التّائبُ مِن الذَّنْبِ کَمَن لا ذَنْبَ لَهُ:

«کسی که از گناه پشیمان و تائب باشد، مثل کسی است که گناهی ندارد». 

حسنات را هم کار خدا میداند، نه کار خودش:

 مَا اَصَابَکَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللهِ: «هر خوبی و حسنهای که به تو رسید، از خداست». 

بنابراین دوست اهل بیت دست خالی است. 

خدا هم دست خالیها را دوست دارد؛

چون کسی که بر فرد کریم وارد میشود، زشت است همراه خود زاد و توشهای بردارد. 

«وَ حَمْلُ الزّادِ اَقْبَحُ کُلِّ شَیْءٍ          اِذَا کَانَ الْوُفُودُ عَلَی الْکَریمِ»

(و هنگامی که انسان بر شخص کریمی وارد میشود، زشتترین چیز همراه ‌بردن زاد و توشه است.) 

* سالک باید در طریق، همواره خود را دست خالی و بی‎‎چیز ببیند و خود و اعمالش را نبیند.

* بهترین عطیّهی خدا به زاهد و عابد این است که زهد و عبادتشان را از آنها بگیرد و آنها خود را دست خالی ببینند.

* بزرگ‌ترین مزد این است که خدا فهم انسان را بزرگ کند تا درک کند و اقرار نماید که:  

مَا عَرَفْنَاکَ حَقَّ مَعْرِفَتِکَ وَ مَا عَبَدْنَاکَ حَقَّ عِبَادَتِکَ:

خدایا «آنگونه که حقّ شناختن تو بود، ما تو را نشناختیم و آن چنان که حقّ عبادت تو بود، عبادت تو را به جا نیاوردیم».

  • گل نرگس