جرعه نوش ثقلین

ما جرعه نوش چشمه ی جاریّ کوثریم ... دلداده ایم ، شیعه ی زهرا و حیدریم ...

جرعه نوش ثقلین

ما جرعه نوش چشمه ی جاریّ کوثریم ... دلداده ایم ، شیعه ی زهرا و حیدریم ...

مشخصات بلاگ
جرعه نوش ثقلین
طبقه بندی موضوعی
پیوندها

شرح جمله ای از خطابه ی غدیر ...

جمعه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۱۸ ب.ظ

به نام خداوند همه مِهر مِهر وَرز

اَلَّذِینَ وَصَفَهُمُ اللهُ فی کِتابِهِ بِأُنَّهُمْ یُقُولوُنَ بِأْلسِنَتِهِم ما لَیْسَ فی قُلوبِهِم ..

همانان که خداوند در وصف شان در کتاب خود فرموده: «به زبان مى ‏گویند آن را که در دل ‏هایشان نیست

وَ کَثرَةِ اَذاهُم لی غَیرَ مَرَّةٍ حَتّی سَمَّونی أُذُناً وَ زَعَمُوا أَنِّی کَذالِکَ ...
و نیز از آن روی که منافقان، بارها مرا آزار رسانیده اند تا بدان جا که مرا اذن (سخن شنو و زود باور) نامیده اند، به خاطر همراهی افزون و تمایل و پذیرش علی از من و توجه ویژه من به او و فکر می کنند من چنین هستم.
حَتّی اَنزَلَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ فی ذالِکَ (وَمِنْهُمُ الَّذِینَ یُؤذُونَ النَّبیَّ وَ یَقُولُونَ هُوَ اُذُنٌ قُل اُذُنُ - عَلَی الَّذینَ یَزعَمونَ اَنَّهُ اُذُنٌ - خَیرٍ لَکُم) ...

تا بدانجا که خداوند آیه ای فرو فرستاد: و از آنان اند کسانی که پیامبر خدا را آزرده و گویند: او سخن شنو و زود باور است. بگو: آری، او سخن شنوست، علیه آنان که گمان می کنند او تنها سخن می شنود: لیکن به خیر شماست.


مسخره کنندگان اسلام، اذیت و آزارشان بسیار به من می‌رسد
.

مرّاةٍ مُکَرَّرٍ"

و دفعات مکرّر آن قدر مرا اذیّت کردند و آزار دادند تا این که من را «اُذُن» (یعنی "گوش") نامیدند.

اُذُن" یک اصطلاح است.به معنی کسی است که حرف شنو و زودباور است،

گویا که وجودش گوش کردن است و غیر گوش کردن هیچ اراده‌ای ندارد. این اصطلاح هم در ادبیات عرب و هم در ادبیات فارسی است.

بطور مثال: می‌گویند فلانی زودباور، دهن بین و زود حرف گوش کن است.


وَ کَثرَةِ أَذاهُم لی غَیرَ مَرَّةٍ

و زیادی آزارشان که من را به کرّات آزار می دهند. تا حدی که مرا اُذُن و گوش و زود باور، نامیده‌اند.


 وَ زَعَمُوا اَنِّی کَذالِکَ

 و فکر می‌کنند من این چنین هستم. چرا فکر می‌کنند من گوش، زود باور و حرف شنو هستم؟


لِکَثرَةِ مُلازَمَتِهَ اِیّای

 به این سبب که می‌بینند علی زیاد با من است، ملازم وجود و حضور من است.


وَ إقبالی عَلَیهِ

و من بسیار به علی اقبال و توجه می‌کنم.

لذا مرا اذیت می‌کنند و می اندیشند که من فقط حرف علی را به ضرر آن ها، گوش می کنم.

وَ هَواهُ وَ قَبولِهِ مِنّی

و به خاطر آن که علی بسیار به من توجه و از من پذیرش دارد.



"والسّلام علیکم و رحمة الله و برکاته

منبع الکترونیکی

  • ۹۳/۰۲/۱۹
  • گل نرگس

نظرات  (۲)

  • سید علی غضنفری
  • بسیار زیبا بود به من هم سر بزن.
    سلام
    تشریف داری؟
    پاسخ:
    سلام علیکم ..
    تشریف دارم ؟
    یعنی چی ؟