جرعه نوش ثقلین

ما جرعه نوش چشمه ی جاریّ کوثریم ... دلداده ایم ، شیعه ی زهرا و حیدریم ...

جرعه نوش ثقلین

ما جرعه نوش چشمه ی جاریّ کوثریم ... دلداده ایم ، شیعه ی زهرا و حیدریم ...

مشخصات بلاگ
جرعه نوش ثقلین
طبقه بندی موضوعی
پیوندها

قدری تفکر کن ...

پنجشنبه, ۸ اسفند ۱۳۹۲، ۱۲:۵۴ ب.ظ

با نام خداوند عالی اعلی

گزیده ای از حدیث اول جهاد با نفس

از کتاب ارزشمند شرح چهل حدیث حضرت امام (ره)

اى عزیز،

در علوم عالیه ثابت شده است 1 که مراتب اشتداد غیر متناهى است .

هر چه تو تصور کنى و تـمام عقول تصور کنند شدت عذاب را، از آن شدیدتر هم ممکن است .

اگر برهان حکما را ندیدى یا کشف اهل ریاضت را باور ندارى ، تو که بحمدالله مؤ منى ، انبیاء، صلوات الله علیهم ، را صادق مى دانى ، تو که اخبار وارده در کتب معتبره ما را، که همه علماى امامیه قبول دارند، درست مى دانى ،

تو که ادعیه و مناجات وارده از ائمه معصومین ، سلام الله علیهم را صحیح مى دانى تو که مولاى متقیان امیرالمؤ منین سلام الله علیه را دیدى تو که مناجات سیدالساجدین علیه السلام ، را در دعاى ابوحمزه دیدى ، قدرى تاءمل کن در مضمون آنها، قدرى تفکر نما در فقرات آنها .

لازم نیست یک دعاى طولانى را یک دفعه بـا عجله و شتاب بخوانى و تفکر در معانیش نکنى ،

بنده و شما حال سید سجاد، علیه السلام ، را نداریم که آن دعاى مفصل را بـا حـال بخوانیم ، شبى یک ربع آن را، یک ثلث آن را، با حال بخوان و تفکر کن در فقراتش شاید صاحب حال شوى .

از همه گـذشته ، قدرى تفکر در قرآن کن ببین چه عذابى را وعده کرده که اهل جهنم از مالک مى خواهند که آنها را بکشد، هیهات ! که مرگ در کار نیست .

 ببین خداى تـعـالى مى فرماید:

یا حسرتى على ما فرطت فى جنب الله .2 آیا این چه حسرتى اسـت ؟ کـه خداى تعالى بـا آن عظمت به این تعبیر ذکر مى فرماید.

 تدبر کن در آیه شریفه قرآن ، بى تاءمل و تدبر از آن مگذر: یوم ترونها تذهل کل مرضعة عما ارضعت و تضع کل ذات حمل حملها و ترى الناس سکارى و ما هم بسکارى ولکن عذاب الله شدید.3

وصف روز قیامت را مى کند مى فرماید:

روزى که فراموش مى کند هر شیردهى از آنچه شیر مى دهد، و مى اندازد هر آبستنى بچه خود را، و مى بینى مردم را مست ، با اینکه آنها مست نیستند و لکن عذاب خدا سخت است .

درست تفکر کن عزیزم ،

قرآن نعوذبالله کتاب قصه نیست ، شوخى با شما نمى کند، ببین چه مى فرماید؟

 این چه عذابى است که عزیزها را از یاد مى برد، حامله را بى بار مى کند.

 آیا چه عذابى است که خداوند تبارک و تعالى با آن عظمت او را وصف مى کند به شـدت و جاى دیگر بـه عظمت .

چیزى را که خداى تبارک و تعالى که عظمت او حد و حصر ندارد و عزت و سلطنت او منتهى ندارد توصیف به شدت و عظمت کند آیا چه خواهد بود؟

خـدا مـى دانـد عقل من و تو و فکر همه بشر از تصورش عاجز است .

اگر مراجعه بـه اخبار و آثار اهل بیت عصمت و طهارت کنى و تاءمل در آنها نمایى ، مى فهمى که قضیه عذاب آن عالم غیر از این عذابهایى است که فکر کردى . قیاس ‍ بـه عذاب این عالم کردن قیاس باطل غلطى است .

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­_________________________________

1-صدر المتاءلهین و دیگر حکیمان الهى این حقیقت را در اسفار علمى خود بیان کرده اند. اسفار ج 1، ص 45، 65، 69.2-افسوس بر کوتاهیهایم در حق خداوند (زمر 56).
3-
حج 2.

منبع الکترونیکی  

  • ۹۲/۱۲/۰۸
  • گل نرگس

قدری تفکر کن

نظرات  (۱)

  • زاهد باطن پرست
  • احسنتم.جزاکم الله الف خیر