جرعه نوش ثقلین

ما جرعه نوش چشمه ی جاریّ کوثریم ... دلداده ایم ، شیعه ی زهرا و حیدریم ...

جرعه نوش ثقلین

ما جرعه نوش چشمه ی جاریّ کوثریم ... دلداده ایم ، شیعه ی زهرا و حیدریم ...

مشخصات بلاگ
جرعه نوش ثقلین
طبقه بندی موضوعی
پیوندها

عدم توجه به تمجید دیگران ...

چهارشنبه, ۱۳ فروردين ۱۳۹۳، ۱۱:۵۵ ق.ظ

بنام خدا

عدم توجه به تمجید دیگران

 روایتی از امام محمد باقر (علیه السلام ) به جابر جعفی ـ که از اصحاب بسیار خوب حضرت بوده است :

وَ اعْلَمْ‏ بِأَنَّکَ‏ لَا تَکُونُ‏ لَنَا وَلِیّاً حَتَّى لَوِ اجْتَمَعَ عَلَیْکَ أَهْلُ مِصْرِکَ وَ قَالُوا إِنَّکَ رَجُلُ سَوْءٍ لَمْ یَحْزُنْکَ ذَلِکَ وَ لَوْ قَالُوا إِنَّکَ رَجُلٌ صَالِحٌ لَمْ یَسُرَّکَ ذَلِکَ وَ لَکِنِ اعْرِضْ نَفْسَکَ عَلَى کِتَابِ اللَّهِ فَإِنْ کُنْتَ سَالِکاً سَبِیلَهُ زَاهِداً فِی تَزْهِیدِهِ رَاغِباً فِی تَرْغِیبِهِ خَائِفاً مِنْ تَخْوِیفِهِ فَاثْبُتْ وَ أَبْشِرْ فَإِنَّهُ لَا یَضُرُّکَ مَا قِیلَ فِیکَ وَ إِنْ کُنْتَ مُبَایِناً لِلْقُرْآنِ فَمَا ذَا الَّذِی یَغُرُّکَ مِنْ نَفْسِک ... 1

بدان ای جابر، که تو ولیّ و هم ردیف ما نمی‌شوی، تا زمانی که اگر تمام اهل شهرت جمع شوند و بگویند جابر مرد بدی است ناراحت و غمگین نشوی و اگر همه بگویند جابر مرد خوبی است مسرور و خرسند نشوی ولیکن خودت را با قرآن وفق بده و بر آن عرضه بدار که اگر راه تو راه قرآن باشد و هر چه جلوگیری نموده تو ترک می‌کنی و هر چه دستور داده تو انجام می‌دهی و از هر چه قرآن ترسانده است می‌ترسی، پس ثابت قدم باش و بر تو مژده باد به چنین حالی؛ زیرا گفتار مردم، هیچ سود و ضرری برای تو ندارد و اگر رفتار تو برخلاف قرآن باشد، پس چه چیز می‌تواند تو را مغرور کند و گول بزند.


بنابراین، باید حساب خودمان را با خدا صاف کنیم. به همین دلیل صالحان گذشته و اکابر و بزرگان دینی، توجهی به مقام و پست نداشتند؛ مگر آن که اتفاقات دنیا آنان را به شهرت و مقام رسانده باشد و از این راه احکام خدا و دین را رهبری و به مردم رسانده باشند و اجرای دستورهای خدا و پیامبر(صلی الله علیه وآله) غرض آنان بوده باشد.

روزی که مرحوم امام خمینی (رضی الله عنه) را گرفتند و به زندان و تبعید بردند. فرمود: والله من نترسیدم و آنان می‌ترسیدند و من آنان را دلداری می‌دادم.

روزی هم که پیروزمندانه از پاریس به تهران می‌آمد در هواپیما پرسیدند چه احساسی دارید ؟

فرمود: هیچ .

برگرفته از سایت ویکی پرسش 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱- تحف العقول ؛ النص ؛ ص284  - سفینة البحار؛ ج۱، ص۵۳۷، ماده‌ی جبر - بحار الانوار ؛ ج 75 ، ص 162

  • ۹۳/۰۱/۱۳
  • گل نرگس

عدم توجه به تمجید دیگران