جرعه نوش ثقلین

ما جرعه نوش چشمه ی جاریّ کوثریم ... دلداده ایم ، شیعه ی زهرا و حیدریم ...

جرعه نوش ثقلین

ما جرعه نوش چشمه ی جاریّ کوثریم ... دلداده ایم ، شیعه ی زهرا و حیدریم ...

مشخصات بلاگ
جرعه نوش ثقلین
طبقه بندی موضوعی
پیوندها

مناجاتی با خدا ...

پنجشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۳، ۱۲:۵۹ ب.ظ

مناجاتی با خدا

برگرفته از کتاب ارزشمند المراقبات میرزا جواد آقا ملکی تبریزی

خداى من !

غیر از من کسانى را براى عذاب کردن مى یابى ؛ از قبیل دشمنان اولیایت و ستیزه گران با حضرت جلالت . ولى من کسى را غیر از تو نمى یابم که به من اعطا نماید. آیا با این وجود باز هم از کرم تو بى بهره مى مانم ! تو به عذاب و منع من از رحمت خود احتیاجى ندارى ولى من نیازمند عفو و کرم تو مى باشم .

خداى من !

تو کسى هستى که از علمت سؤ ال نمى شوى ، و در قلمرو تو کسى با تو نزاع نکرده ، و کسى به کار تو اعتراض نمى کند. تو تواناى بخشنده اى که توانایى تو حد، و بخشش تو پایانى ندارد. پس من را با قدرتت شایسته گردان و با بخششت بر من ببخش ، اى بخشنده ترین بخشندگان !

خداى من !

دشمن تو و دشمن من آمده است تا مرا از دعاى تو محروم نموده و از رحمت گسترده ات محروم نماید. ولى با فضل تو به سخنان او پشت کرده و با دستورات او مخالفت کردم . پس مرا در مقابل او با صادق گردانیدن امید و آرزویم به خودت ، یارى فرما.

 

خداى من !

با شناخت کمى که نسبت به مقدار بخشش و کرم و غنا و قدرت تو دارم ، یقین ندارم که کسى از بندگانت را از عفو و فضل خود محروم نمایى حتى کفار را، مگر دشمنان اولیایت که آنان را مورد ظلم و اذیت قرار دادند. و عقیده من درباره عذاب کفارى که چنین نباشند، فقط بخاطر تعبد به آنچه در کتاب تو آمده و فرمایش پیامبرت مى باشد که به کفار وعده مجازات دادى و عقل من - همان چیزى که با اعطاى آن ، بر من منت گذاشتى - لازم نمى بیند که ذره اى آنان را عذاب کرده و به وعده هایت در مورد عذاب آنان عمل نمایى . و بحکم عقل ، وفا نکردن به وعده عذاب را، نقصى در صفات پاکت نمى دانم و در مورد هیچ چیز از عذاب یقین ندارم ، مگر اینکه از باب تعبد باشد.

خداى من !

اینگونه درباره کفار و منکرین مى اندیشم ، پس عقیده من درباره کسى که به تو ایمان آورده چه خواهد بود؟ کسى که دوستت دارد از تو فرمانبردارى نموده ، آرزوى فضل تو را داشته ، خواستار نزدیکى به تو، و از کرم تو امیدوار مطالب مهم و بزرگ است ؛ گرچه گناهکار بوده و از دستورات تو سرپیچى کرده باشد.

خداى من !

از بنده گناه و از آقا گذشت و کرم است ؛ بخصوص اگر خیلى باگذشت باشد.

خداى من !

این حکم عقلى که عرض کردم در اوقات معمولى است ولى این اوقات خاص که آن را براى کرم خود ایجاد، با آن بر بندگانت منت گذاشته ، بندگان گناهکارت را به گذشت و آمرزش خود، و درخواست کنندگان را به اجابت و عطا فراخوانده و درهاى کرم و بخشش خود را در آن گشوده ، عقلهاى ما بجز عقل و کرم و تبدیل گناهان به خوبیها و اجابت دعاها و اعطاى درخواستها و کرامتهاى بزرگ ، متوقع چیز دیگرى نیست . و این گمان ما به تو و کرم تو مى باشد؛ و خود بهتر مى دانى که پیامبرت براى ما بیان نموده است که با کسى که به تو خوش گمان باشد چه رفتارى دارى .»

اعمال شب قدر 

  • ۹۳/۰۴/۲۶
  • گل نرگس